Le démarrage a été lent (premier daguerréotype “japonais” connu en 1857) pour des raisons politiques. Dès l’ouverture du pays au commerce en 1859, la photographie se développe avec l’aide de fiefs réformateurs et de leurs savants hollandistes (rangakusha).

Après 1868, le nouveau pouvoir l’utilise pour construire l’image de l’Etat-nation: portraits de l’empereur (Uchida), documentation des frontières (Tamoto, Takebayashi…) ou des guerres (Matsuzaki, Ueno, Tomishige), valorisation du patrimoine (Uchida, Yokoyama, Ogawa).

Après une rencontre difficile avec la daguerréotypie et la calotypie, l’adoption du collodion a été très rapide (vers 1860), ainsi que celle du gélatino-bromure d’argent (vers 1883, Ezaki). Des studios japonais s’installent alors en Chine, en Corée, en Russie et même au Guatemala. Le nombre d’estampes consacrées à la photographie permet d’attester de sa popularité et de ses usages.

Si la photographie coloriée est importante avec l’exportation (Yokohama shashin) et les essais de peinture sur photographie (shashin-aburae) par Yokoyama Matsusaburô, une autre spécificité essentielle est l’ambrotype « japonisé » qui a connu une grande vogue, jouant un rôle proche de celui du daguerréotype aux Etats-Unis. Enfin, la quasi-absence de vues stéréoscopiques sur la période 1860-1880 suggère un régime différent de perception des images.

English version

THE FIRST GOLDEN AGE OF PHOTOGRAPHY IN JAPAN IN NINETEENTH CENTURY (1848-1883)
Making and analysis of a visual database from the end of Edo period (Bakumatsu) to the middle of Meiji period.

Summary

The study of japanese collections in addition to western collections, where the importance of Yokohama have been overrated (Brown, Beato, Stillfried, Kinbei…), shows that as early as 1860 the principal places for photography are eventually Edo (Tokyo) and Osaka followed by Kyoto, Nagasaki, Yokohama, Hakodate (Ueno, Shimooka, Ukai, Hori, Uchida…). The beginning was slow (first knew "japanese" daguerreotype in 1857) for politic reasons. As soon as the opening of the country to international trade in 1859, photography started his development, with the help of some reformists domains and theirs Dutch-studies scientists (rangakusha).

After 1868, the new power uses it to build the image of the Nation-State : portraits of the emperor (Uchida), documentation of the frontiers (Tamoto, Takebayashi …) or wars (Matsuzaki, Ueno, Tomishige), valorisation of cultural properties (Uchida, Yokoyama, Ogawa).

After an uneasy encounter with daguerreotype and calotype, the adoption of wet-collodion process was very quick (around 1860) followed by silver gelatin process (around 1883, Ezaki). Then, japanese studios open in China, Korea, Russia and even Guatemala. The number of prints dedicated to photography shows its popularity and usages.

If hand-coloured photography is important with export (Yokohama shashin) and the experimenting of photographic painting (shashin-aburae) by Yokoyama Matsusaburo, another essential specificity is "japanized" ambrotype, which had a great boom, close to the one of daguerreotype in the United States. Last, the shortage of stereoscopic views on the 1860-1880 period suggests a different regime of image perception.

(Including biographic data about Ukai Gyokusen, Ueno Hikoma, Shimooka Renjo, Uchida Kuichi, Hori Yohei, Shima Kakoku, Yokoyama Matsusaburo, Tamoto Kenzô, Takebayashi Seichi, Ezaki Reiji, Kusakabe Kinbei, Ogawa Kazuma, Eliphalet Brown, Pierre Rossier, W. Saunders, Felice Beato, Baron Stillfried, Adolfo Farsari, etc.)

Illustration: Anonyme, portrait, années 1880-1890, ambrotype (coll. Claude Estèbe).